ŻYWE OBRAZY
Lubisz zapewne filmy i seriale, które mają bogatą scenografię i efekty, a czasami dodatkowo sens i głębie. To znaczy, że twój mózg też to lubi. Slatego powtarzanie samego suchego tekstu jest dla niego jałowe.
Twórz piękne i barwne historie związane z informacjami, które starasz się zapamiętać. Może to być drugie Star Wars, Władca Pierścieni, Gra o tron, Powrót do przeszłości, Mission Impossible, itp. Pamiętaj, że mogą to być kreatywne, odjechane, ekstremalne obrazy. Im bardziej nie będą się opierać na logice, tym lepiej. Twój mózg o wiele łatwiej je zapamięta. Załóżmy po prostu, że zapamiętuje to, co jest dla niego zaskoczeniem.
WAŻNE: Wiesz, że bardziej pamiętasz te negatywne chwile, które wywołały w tobie mocne emocje? Wykorzystaj ten element i twórz obrazy wywołujące silne doznania.
LICZBY CZY OBRAZY?
Łatwiej zapamiętać obrazy. Dlatego spróbuj przekształcić liczby w symbole. Jak? Weźmy jako przykład wzór sumaryczny C4H8N2O2, a następnie przypiszmy do każdej litery obraz.
C = Podkowa
H = Drabina
N = Dron
O = Kucharz
Teraz już wystarczy stworzyć barwny obraz. Wielka Podkowa pada na krzesło i łamie je na pół. Spod Podkowy wyrastają pnącza i Drabina. Bałwan wskakuje na Drabinę i się wspina. Zeskakuje z Drabiny i łapie się latającego Drona. Bałwan topnieje. Dron wystawia hak i łapie się pizzy, którą obraca Kucharz z hakiem zamiast dłoni.
Prawda, że teraz łatwiej nam oboje przypomnieć sobie wzór Dimetyloglioksynu? Po napisaniu tego tekstu wiele osób bez patrzenia od razu potrafi napisać wzór sumaryczny z głowy.
MAPA MYŚLI
Jest to nieoceniony element każdej nauki. Dzięki niej jesteś w stanie z nauki zrobić zabawę i dodatkowo szybko się nauczyć tematu. Możemy stworzyć gałęzie, w których będą rozpisane definicje, wzory, obrazy, reakcje, itp. Łatwo się odnaleźć w takiej mapie, a tym bardziej łatwiej zapamiętać.
Strategia jest prosta. Masz przez cały semestr nauczyć się 20 tematów. Zbierasz do jednego dokumentu Worda wszystkie informacje z tych tematów. Zaczynasz je czytać dopiero, gdy masz wszystko w jednym miejscu. Wyciągnięte wnioski i słowa kluczowe zapisujemy w mapie myśli. Dopiero na samym końcu włączasz do pracy pamięć i zapamiętujesz. Jak masz już wszystko w głowie, przystępujesz do rozwiązywania zadań. Do tworzenia map myśli jest fajny program XMind. Jest w połowie darmowy, ale to wystarcza. Łatwo go zainstalujesz u siebie na pulpicie.
MAŁE PORCJE
Załóżmy, że jest 30 tematów z jednego przedmiotu na rok, a masz 10 przedmiotów. Mamy 300 tematów i 300 dni szkolnych. Łatwo możemy wywnioskować, że możemy uczyć się 1 tematu dziennie. Teraz trzeba zrobić rozeznanie, kiedy będą egzaminy, sprawdziany z danych przedmiotów i z jakich tematów. Nauczyciele na pierwszych zajęciach często udzielają takich informacji. Zapisuj wszystko, co na nich słyszałeś. Najwyżej podejdź po lekcji i zapytaj się, gdzie takie informacje możesz znaleźć.
Teraz, mając listę, czego musisz się nauczyć na dany dzień, rozplanuj sobie 1 temat dziennie do nauki, nawet w weekendy. Połóż się 1-2 godziny wcześniej spać niż zawsze. Wstań rano 1-2 godziny wcześniej niż zawsze i zacznij się uczyć. Wszyscy śpią, nikt ci nie będzie przeszkadzał. Twój mózg jest teraz na zajeb…tych obrotach i pełen energii. Resztę czasu poświęć na powtórki.
TO CI SIĘ PRZYDA!
Denerwujesz się, że wiedza, której się uczysz, nie przyda Ci się w życiu? Ale czy na pewno? Zawsze zadaj sobie pytanie:
- „Gdzie mogę to wykorzystać?”,
- „Czy mógłbym to zastosować przy naprawie samochodu?”,
- „Czy da się to wykorzystać do ulepszenia X?”
Matematykę można np. wykorzystać do pisania złożonych programów komputerowych. Przykładowo do samolotów, samochodów, łodzi podwodnych. Tak samo fizykę. Chemię można wykorzystać w dziedzinie pirotechniki, chemii gospodarczej (mydło, pasta, żel, perfumy), przy wyrobie atramentów, itp.
To tylko niektóre sposoby na skuteczną i szybką naukę. Jest ich znacznie więcej, dlatego ta tematyka zostanie rozwinięta w kolejnych artykułach.