1. SEM – Search Engine Marketing. Przekładając na język zrozumiały dla każdego przedsiębiorcy, jest to po prostu marketing w wyszukiwarkach internetowych. Ogólnie rzecz ujmując, wszystko, co robisz, aby promować swoją firmę, zarówno samemu, jak i poprzez działania firm zewnętrznych. Obejmuje formy płatne oraz bezpłatne, więc w tym miejscu umieścić należy przykładowo tak Google AdWords, jak i po prostu Twojego bloga firmowego, czy profil na Facebooku lub forum. Działając pod szyldem swojej firmy w Internecie, robiąc to świadomie, czy też nie, również się promujesz, a więc podejmujesz działania z zakresu SEM.
2. SEO – Search Engine Optimization tłumacząc z języka angielskiego – optymalizacja Twojej strony internetowej w celu osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wynikach w wyszukiwarkach. Pojęcie to jest jednak nieco szersze, ponieważ obejmuje wszystkie, bezpłatne działania, jakie można w tym celu podjąć. To właśnie po usługi SEO zgłaszasz się, chcąc wypozycjonować swoją witrynę. Co ważne, SEO, czy pozycjonowanie, jak często stosuje się te pojęcia wymiennie, to nie pojedyncza czynność, lecz długotrwały proces! Wywindowanie Twojej strony na szczyty w Google może trwać niekiedy nawet długie miesiące. SEO to nie coś, co można po prostu wykonać i skończyć – czynności z tego zakresu najlepiej robić przez cały czas.
3. PPC – Pay per ClickDosłownie, płatność za kliknięcie. W bardziej praktycznym ujęciu – reklama płatna, w której link do Twojej strony pojawia się na urządzeniu odbiorcy, a Ty płacisz wtedy, gdy ten kliknie go i odwiedzi Twoją witrynę. W rozumieniu potencjalnego klienta agencji marketingu internetowego, to nic innego, jak Google AdWords, czyli właśnie płatne linki do Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Przyjmuje się, że wraz z działaniami SEO, PPC składa się na SEM – tak jak wspomniałem na początku, SEM jest więc połączeniem działań niepłatnych oraz płatnych.
4. CTR – Click Through RateTaki skrótowiec możesz usłyszeć, gdy będziesz rozmawiał o wynikach swojej kampanii AdWords. Jest to tzw. współczynnik klikalności, który podaje się w procentach. Kliknięcia klientów w Twoją reklamę, dzieli się przez liczbę jej wyświetleń. Dla zobrazowania – 5 kliknięć na 100 wyświetleń daje 5-procentowy wynik CTR Twojej kampanii.
5. Content marketing to ostatnie pojęcie, jakie chciałbym tu przytoczyć. Jego znajomości niekoniecznie będzie wymagać obsługująca Cię agencja, jednak warto je znać, ponieważ dzięki tej znajomości można wiele zyskać. Dosłownie tłumacząc, to oczywiście marketing treści. Krótko mówiąc więc, udostępniając treści na swojej stronie, czy profilu społecznościowym również udostępniasz potencjalne treści promocyjne, marketingowe. To od Ciebie zależy, jakiej one będą jakości i jak je wykorzystasz. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać do tego, że im lepsza ich jakość, tym lepiej dla Ciebie. Jest to tak ważne, ponieważ na nie w głównej mierze to Ty sam masz wpływ. To Ty jesteś ekspertem w swojej branży, pokaż to, udowodnij swoim klientom i stwórz (używając pojęcia, które właśnie poznałeś) dobry content.
Działania marketingowe w Internecie są dużo bardziej skomplikowane i przepełnione jeszcze większą liczbą branżowych pojęć. Nie sposób opisać to wszystko w jednym, krótkim artykule. Na dobry początek jednak to w zupełności wystarczy. Będąc chociaż na tyle świadomy, na czym to wszystko polega, z pewnością możesz lepiej przyczynić się do budowania swojej marki w Internecie niż bez znajomości przytoczonych pojęć.
Autorem artykułu jest agencja interaktywna Web Lider.