Konieczność ewidencji sprzedaży w usługach gastronomicznych nie jest ani nowością ani niczym zaskakującym. Jak wiemy każda firma świadcząca usługi dla konsumentów ma obowiązek wydrukowania oraz przekazania klientowi paragonu fiskalnego lub rachunku.
Coraz częściej da się jednak zauważyć, praktykę stosowaną przez kelnerów restauracji i barów, polegającą na wystawianiu tzw. rachunków kelnerskich, które nie są dokumentami księgowymi / ewidencjonującymi sprzedaż.
Optymalizacja podatkowa – kolejne ostrzeżenie MF
– Rachunek kelnerski może mieć postać dokumentu wypisanego odręcznie, na bloczku oznaczonym np. jako „pokwitowanie wpłaty”. Może to być również dokument, który jest zbliżony z wyglądu do paragonu fiskalnego. Nie jest to jednak paragon fiskalny, jeżeli nie pochodzi z wydruku z kasy fiskalnej – zauważa MF.
W komunikacie opublikowanym na stronie Ministerstwa jest także przypomnienie, iż rachunek kelnerski jest wyłącznie dokumentem wewnętrznym, służącym do rozliczeń między pracodawcą (restauracją lub barem) a samym kelnerem. Bez względu na to czy takowy rachunek został przekazany klientowi, zarówno kelner jak i restauracja mają obowiązek wręczenia konsumentowi, rachunku lub paragonu fiskalnego.
– Brak rejestracji transakcji za pomocą kasy fiskalnej oznacza zazwyczaj, że usługa została wykonana w tzw. szarej strefie – a więc podatki nie trafiły do budżetu. Wydanie rachunku lub paragonu kelnerskiego zamiast paragonu fiskalnego świadczyć może o ukrywaniu prawdziwych obrotów przedsiębiorcy – a to zaś może wiązać się z dotkliwymi dla przedsiębiorcy karami jak np mandatem karnym w kwocie od 200 zł do 4000 zł.
Warto dodać, że „Odpowiedzialność ta może dotykać każdej osoby odpowiedzialnej za ewidencjonowanie transakcji, a więc zarówno właściciela restauracji, kierownika zmiany, jak i kelnera”.
Źródło: MF