Pozostań z nami

Finanse

Najszybszy sposób na zwiększenie zysków w firmie

Jeśli ciągle zarabiasz za mało w swoim biznesie, może nie bierzesz pod uwagę najprostszych sposobów na zwiększenie zysków. Wielu przedsiębiorców skupia się na marketingu, minimalizowaniu kosztów, a zupełnie pomija fakt, że najszybszym sposobem na zwiększenie zysków jest… podniesienie cen.

Wielu przedsiębiorców jak ognia boi się podnoszenia cen. Niesłusznie. Okazuje się bowiem, że to my, a nie klienci przywiązujemy największą wagę do naszych cen. Klienci zapamiętują jedynie rząd wielkości, a zwykle cena podczas zakupów nie gra roli. Mamy jednak głęboko zakorzenione przekonanie, że im niższa cena tym lepiej. W rzeczywistości nawet badania neuromarketingowe przeczą takiej teorii. Ludzie czerpią bowiem fizyczną przyjemność z używania produktów, które kosztują więcej.

Cena jest bardzo ważnym elementem marketingu, ponieważ niesie ze sobą informację. Jeśli coś jest tanie, nie może być jednocześnie dobre. Wiemy o tym, a jednocześnie nerwowo obniżamy sprzedaż, jednocześnie poszukując nowych klientów, ponieważ wydaje nam się, że w taki sposób powinno się prowadzić biznes. Może ta strategia sprawdzi się w ogromnych przedsiębiorstwach, w których stawia się na ilość, a nie na jakość. Takie firmy mogą też konkurować ceną, co już na pewno nie wyjdzie na dobre drobnym przedsiębiorcom.

Gdy prowadzisz niewielką firmę oprzyj się pokusie obniżania cen i wojen cenowych. Klienci coraz bardziej cenią jakość i pewność, a za niskimi cenami stoją raczej tandeta i ryzyko. Mało kto zdaje sobie sprawę, że podniesienie cen zaledwie o kilka procent może spowodować ogromną różnicę w rentowności firmy, przy niezauważalnych często dla klientów podwyżkach. Cena jest także tym elementem mixu marketingowego, który można najłatwiej i najszybciej zmodyfikować. Dlatego jeśli zastanawiasz się nad tym jak zwiększyć zyski, pomyśl po prostu o podniesieniu cen.

Dobrze odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które dadzą Ci obraz tego, czy Twoje ceny przypadkiem nie są za niskie:

  1. Kiedy ustalałem swoje ceny?
  2. Co moje ceny mówią o moich produktach czy usługach?
  3. Czy jestem zadowolony z moich cen?
  4. Czy dostarczam adekwatnej jakości produkt?
  5. Co musiałbym zrobić, żeby podnieść ceny 10-krotnie?

Jeśli szczerze odpowiesz sobie na te pytania, będziesz wiedział czy czas coś zrobić z cenami w Twojej firmie.

Lekarka, która bloguje, nagrywa podcast i robi kursy online o biznesie dla kobiet. Fascynuje mnie marketing, zwłaszcza neuromarketing oraz psychologia biznesu.

Popularne