Pozostań z nami

Zarządzanie i przywództwo

Dlaczego te sklepy zniknęły z polskiego rynku?

Real, Géant, Plus, Alma – te sklepy kojarzy chyba każdy Polak. Budziły ogromne zainteresowanie, więc tym bardziej dziwiło ich zniknięcie z rynku. Ale nie tylko te supermarkety musiały zakończyć działalność w naszym kraju. Przypomnijmy, jakich sklepów już nie ma, mimo że były chętnie odwiedzane przez klientów.

Géant

Założycielem sieci Géant był Geoffroy Guichard, który rozpoczął działalność w Saint-Étienne jeszcze w XIX wieku! Później powstawały kolejne sklepy, aż Guichard zdecydował stworzyć markę Groupe Casino. Ich pierwszy supermarket powstał w 1960 roku w Grenoble, a pierwszy hipermarket w 1970 roku w Marsylii. Z czasem sieci sklepów Grupy Casino zaczęły pojawiać się za granicą, a inwestycję w Polsce rozpoczęła w 1996 roku. Niestety, markę dopadły problemy finansowe, przez co zdecydowano sprzedać wszystkie sklepy w naszym kraju. W 2006 roku hipermarkety w Polsce zostały przejęte przez markę Real za 224 mln euro, natomiast za granicą nadal Géant istnieje, ma tysiące placówek handlowych i zatrudnia setki tysięcy pracowników.

Real

W Polsce Real pojawił się w 1997 roku, a 2006 roku marka zwiększyła liczbę swoich hipermarketów za sprawą przejęcia sklepów Géant. Niestety, w 2012 roku rozpoczęło się stopniowe przejmowanie hipermarketów Real przez francuską grupę Auchan. Finalnie Auchan przejął 54 hipermarkety w Polsce i 37 w Europie Wschodniej, co kosztowało markę 1,1 mld euro. Mówi się, że przyczyną sprzedaży sklepów w Polsce była chęć skupienia się Grupy Metro na rozwoju innych sklepów, m.in. Makro Cash and Carry.

Plus

Lata temu Plus był czołowym polskim dyskontem. W Polsce spółka Plus Discount posiadała ponad 200 sklepów w latach 1995-2007, a pierwszy z nich pojawił się w Dąbrowie Górniczej. Do asortyment sklepu należały głównie produkty spożywcze oraz podstawowe artykuły chemiczne, kosmetyczne i przemysłowe, w tym wiele z tych produktów sygnowane były marką własną Plusa. Pod koniec 2007 roku spółka Jeronimo Martins przejęła sieć 210 sklepów Plusa w Polsce i 75 w Portugalii za 320 milionów euro. W 2008 roku nastąpił rebranding sklepów Plus na Biedronka.

Hypernova

To kolejna sieć hipermarketów, której próżno szukać w Polsce. Hypernova należała do holenderskiego koncernu Ahold – koncern hipermarketów Hypernova posiadał 15, natomiast hipermarketów Albert, również należących do Aholda, było w Polsce 178. Sklepy zakończyły swoją działałność w Polsce w grudniu 2006 roku, a następnie zostały przejęte przez firmę Carrefour. Oficjalnym powodem wycofania się Aholda z Polski była konieczność skoncentrowania się na swojej działałności na rynku czeskim.

Bomi

Polska sieć supermarketów Bomi nie zdołała wygrać z konkurencją. Po kilku latach od zadebiutowania na Giełdzie Papierów Wartościowych spółka musiała zlikwidować wszystkie swoje placówki, konkretnie w 2013 roku. Pierwsze delikatesy Bomi pojawiły się w 1995 roku Gdyni, a wszystkich sklepów było w całym kraju 36. Początkowo zakładano rozbudowę sieci głównie na Pomorzu, ale sukces w tym regionie spowodował rozbudowę działałności. Finalnie banki wypowiedziały Bomi umowy kredytowe, co wiązało się z koniecznością ogłoszenia upadłości.

W podobnej sytuacji znalazły się inne supermarkety – MarcPol, Billa, Hit,  Rema1000, Minimal, Jumbo, Edeka, Leader Price. Wszystkie dosięgnęła tzw. niewidzialna ręka rynku. Wiemy na pewno, że ich losu w najbliższej przyszłości nie podzieli Biedronka, która aktualnie jest liderem w klasyfikacji najchętniej odwiedzanych dyskontów w Polsce.

Zawodowo zajmuję się digital PR-em. Podczas zwiedzania miast najbardziej zachwycają mnie bilboardy, a reklamy telewizyjne dla mnie mogłyby trwać w nieskończoność. Przygotowuję się do zostania cyfrowym nomadą - pierwszym celem są Filipiny, o ile pokonam lęk przed pająkami. Na razie jest 1:0 dla pająków.

Popularne