Ile start-upów upada?
Z szacunków prowadzonych przez Startup Genome wynika, że 90% start-upów upadnie. Szansę na sukces ma jedynie 2% z nich.
Są 3 główne powody, które prowadzą do plajty:
- obciążenia podatkowe,
- ograniczenia prawne,
- ograniczony dostęp do finansowania.
Powyższe czynniki były najczęściej wskazywane przez młodych przedsiębiorców w badaniu prowadzonym przez Business Link. Co jeszcze przyczynia się do bankructwa początkujących firm?
Dlaczego start-upy upadają?
Przyczyn upadku młodych firm jest wiele. Należą do nich zarówno czynniki wewnętrzne, jak również zewnętrzne. Do głównych problemów wewnątrz firmy trzeba zaliczyć kwestie zarządzania, marketingu, kapitału ludzkiego. Zewnętrzne problemy to głównie kwestie konkurencji, rynku, a także lokalizacji biznesu. Przyjrzyj się bliżej najpoważniejszym błędom popełnianym przez start-upy.
Jaki jest koszt założenia startup-u? W Polsce na pewno wyższy niż gdzie indziej
Po pierwsze, klienci. Wiele młodych firm nie zna swoich klientów, nie rozumie ich potrzeb i oczekiwań względem produktu lub przedsiębiorstwa. Dla wielu młodych rekinów biznesu informacja zwrotna od użytkowników nie ma większego znaczenia. Nie rozmawiają ze swoimi użytkownikami, nie pytają ich o opinię na temat funkcjonalności danego produktu.
Po drugie, błędnie zdefiniowany i prowadzony marketing. Co bezpośrednio wiąże się z pierwszym punktem. Brak znajomości klienta i jego potrzeb sprawia, że nie do końca wiadomo, jak dotrzeć do tego klienta. Firmy albo nie mają pomysłu na promocję, albo co gorsza inwestują w promocję, która nie przynosi żadnego rezultatu. Nie zawsze Facebook i kanał na YT są rozwiązaniem.
Po trzecie, brak doświadczenia i umiejętności networkingowych. Nie znając branży, w której chce się działać, nie osiągnie się sukcesu. Nie ma wówczas szans, żeby przyciągnąć i przekonać inwestorów do wejścia w projekt.
Po czwarte, źle określona cena, czyli zbyt wysoka lub zbyt niska. Wysokie ceny spowodują, że z usługi skorzysta tylko kilka osób lub nikt. Z kolei zbyt niskie sprawią, że wkrótce koszty obsługi całej inwestycji znacznie przewyższą przychody.
Po piąte, zbyt szybki wzrost. Może Cię to zdziwi, jednak szybki wzrost spółki może przyczynić się do jej upadku. Dynamiczny rozwój firmy daje złudne przeświadczenie o jej wielkości i stabilności. Młode start-upy w takiej sytuacji zwalniają, stają się mniej uważne i gorzej reagują na pojawiające się zmiany lub problemy.
Po szóste, start-up po godzinach. Nie da się zbudować silnej organizacji pracując na etacie, a biznes rozwijając po godzinach. Start-up to projekt na lata i trzeba bezwzględnie o tym pamiętać.
Jak utrzymać start-up na rynku? Praktyczne porady
Wymyślenie nowego produktu, to tak naprawdę początek Twojej przygody. Dopiero teraz rozpoczyna się prawdziwy biznes i wyzwania, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć. Wiesz już, czego powinieneś unikać i na co zwrócić uwagę. Teraz podpowiemy Ci, jakie zasady wdrożyć, aby Twój start-up utrzymał się na rynku i odniósł sukces.
Znajomość rynku i klienta
Musisz dokładnie przeanalizować rynek. Sprawdzić, z kim przyjdzie Ci konkurować. Miej na uwadze, że brak konkurencji wcale nie jest dobrym sygnałem. Najczęściej oznacza brak zainteresowania ze strony klientów.
Izraelski Mossad zakłada fundusz venture capital i inwestuje w start-upy
Z kolei rynki wysoce konkurencyjne wiążą się z bardzo niskimi marżami. Najlepiej, jeśli na rynku nie występuje więcej niż 5 konkurentów. Wtedy masz szansę zarobić. Pamiętaj też o tym, aby właściwie zdefiniować konkurentów i nie ograniczać ich do zbyt wąskiej grupy.
Druga sprawa to znajomość klienta. Musisz wiedzieć, kto jest Twoim klientem. Ile ma lat, skąd jest, ile zarabia, jaki ma zawód, wykształcenie, status społeczny. Musisz mieć świadomość, jakie są jego potrzeby i oczekiwania, jakie ma marzenia, zainteresowania. Gdzie szuka informacji o określonych produktach lub usługach? Jak spędza czas wolny i z jakich mediów korzysta?
Pamiętaj, że Twój produkt ma rozwiązywać konkretne problemy. Nie twórz firmy oderwanej od rzeczywistości. Nikt się nią nie zainteresuje. Zbyt daleko idąca kreatywność i pogoń za innowacyjnością, nie zawsze są optymalnym rozwiązaniem.
Testuj swoje rozwiązania, ulepszaj je. Przede wszystkim pytaj użytkowników o ich opinię na temat produktu i jego funkcjonalności. Wprowadzaj modyfikacje i nigdy nie spoczywaj na laurach.
Odpowiedni zespół
Za każdym start-upem stoją ludzie. Nie zbudujesz silnej organizacji w pojedynkę. Niemniej jednak weź pod uwagę, że zespół musi stanowić wzajemnie uzupełniającą się układankę.
W trakcie budowania zespołu bierz pod uwagę doświadczenie jego poszczególnych członków, wielkość grupy oraz wartości. Odmienne wartości i wyznawane idee mogą być dużą przeszkodą w płynnym rozwoju całego projektu.
Duże znaczenie ma również podział zadań oraz odpowiedzialność. Kluczowe kompetencje powinny znajdować się w rękach pomysłodawców. Na początku dokładnie określ łączące was relacje, zasady współpracy. To pomoże Ci uniknąć późniejszych nieporozumień.
Pamiętaj, że nie musisz się na wszystkim znać. Współpracuj z doświadczonymi specjalistami, którzy pomogą Ci rozwinąć firmę.
Odpowiednio kompetentny zespół odciąży Cię i da Ci możliwość skupienia się na najważniejszych aspektach biznesu. Bez potrzeby poświęcania czasu na rzeczy, które z powodzeniem może zrobić ktoś inny.
Pamiętaj również o tym, że o Twoim sukcesie będzie decydowała znajomość branży. Musisz znać swoją branże perfekcyjnie. Bez tego szanse na sukces są naprawdę niewielkie.
Środki finansowe
Nigdy nie zaczynaj biznesu bez kapitału. Ta stara zasada znajduje również swoje zastosowanie w branżach wysokiego ryzyka.
Z drugiej strony, jak pokazują badania, nadmiar pieniędzy też może destrukcyjnie wpłynąć na Twoją spółkę. Powoduje gorsze zarządzanie finansami, przejadanie dużych sum. W efekcie rzutuje to na zarządzanie projektem i w konsekwencji prowadzi do odpływu klientów.
Dokładnie wylicz, ile potrzebujesz, aby Twój projekt sprawnie się rozwijał. Nie zapominaj również o efektywności wydatkowania pieniędzy. Nie zawsze najdroższy zakup oznacza ten najlepszy.
Dobry marketing
Bez marketingu nie osiągniesz sukcesu. Niezależnie od tego, jak świetny miałbyś produkt, nikt się nim nie zainteresuje, jeśli mu o tym nie powiesz. Musisz dotrzeć do swoich klientów. Ale żeby do nich dotrzeć, to najpierw musisz ich znać. I tu wracamy do punktu pierwszego.
Znajomość klienta jest podstawą skutecznego marketingu. Musisz opracować dokładną strategię marketingową. Nie działaj po omacku i nie używaj kanałów komunikacji tylko dlatego, że są modne. Albo wydaje Ci się, że tak dotrzesz do swoich potencjalnych odbiorców. Niestety, wcale nie musi tak być.
Ten projekt zebrał na Kickstarterze już milion dolarów, a zbiórka wciąż trwa
Ponadto istotne jest, abyś dokładnie testował swoje aktywności marketingowe. Uchroni Cię to przed inwestowaniem w te działania, które nie przynoszą efektów. Dzięki temu tymi środkami będziesz mógł wzmocnić inne kanały komunikacji.
Ucz się na błędach
Najlepiej cudzych. Podglądaj branżę, podglądaj konkurencje. Sprawdzaj, co działa, a co nie przynosi zamierzonych rezultatów. Analizuj niepowodzenia innych, badaj przyczyny porażki i eliminuj je w swoim start-upie. Wyciągaj wnioski z porażek innych i swoich błędnych działań. Usprawniaj swój produkt i szlifuj go. Rozwijaj się, obudź w sobie pasję do działania. Niech Twoja firma stanie się najważniejszym projektem i poświęć temu maksimum czasu. Skupiaj się jednak na kluczowych sprawach. Nie rozdrabniaj się i nie staraj się być w 5 miejscach jednocześnie. Właściwie ustal priorytety.
Podsumowanie
Przetrwanie na rynku start-upów na pewno nie jest rzeczą łatwą. Nie jest jednak również rzeczą niemożliwą. Jak pokazują sukcesy innych firm, jest to jak najbardziej możliwe. Nie zrażaj się statystykami i badaniami, jednak weź je pod uwagę tworząc swój własny biznes.
Wyciągnij odpowiednie wnioski z dotychczasowych porażek młodych przedsiębiorców. Uważaj na najczęściej popełniane błędy związane z nieznajomością klienta, brakiem kapitału, nieodpowiednim zespołem. Skup się na znajomości rynku, konkurencji, a przede wszystkim branży, w której chcesz działać. Pamiętaj o kapitale i odpowiednio dobranym marketingu.
Chętnie dowiem się, co jeszcze Twoim zdaniem może pomóc młodej firmie przetrwać na rynku?