Connect with us

Marketing i sprzedaż

Jak brand journalism może pomóc w promowaniu marki?

Brand journalism to narzędzie nowoczesnego marketingu, które zakłada, że organizacje posiadające kanały społecznościowe powinny działać jak wydawcy, bezpośrednio komunikując się z odbiorcami i opowiadając im ciekawe historie. Andy Bull określił brand journalism jako połączenie tradycyjnego dziennikarstwa, marketingu i public relations. Jak ta koncepcja wygląda w praktyce?

Dodano

w dniu

Ta popularna od jakiegoś czasu strategia opiera się na tworzeniu  dobrej treści dotyczącej marki, przy pomocy dziennikarskiego warsztatu, na który składa się odpowiednio skonstruowana opowieść, zidentyfikowanie, i odpowiedź na potrzeby odbiorców, oraz edycja gotowego produktu dziennikarskiego. Dobra treść powinna być przekazywana przez więcej niż jeden kanał komunikacji – aby być skutecznym trzeba wykorzystywać różne platformy.

Brand journalism, w przeciwieństwie do klasycznego dziennikarstwa i marketingu, odpowiada na potrzeby dokładnie sprofilowanych odbiorców. W takim układzie marketer określa parametry swojego grona klientów/zainteresowanych, takich jak:

  • demografia: wiek, rozmiar gospodarstwa domowego, miejscowość, wykształcenie, dochód, posiadane dobra, zatrudnienie, stan cywilny.
  • zachowania: zachowania online, korzystanie z technologii, posiadane technologie, używane usługi telekomunikacyjne, zachowania konsumenckie – usługi finansowe, marketing, zakupy, oraz spędzanie wolnego czasu.
  • media: czytelnictwo czasopism i gazet, oglądanie TV, odwiedzane strony w internecie, media społecznościowe.
  • postawy: nastawienia względem produktów i marek których używają; wartości, motywacje i poglądy

Jak stworzyć personę?

W przypadku kiedy mamy wiele grup odbiorców należy najpierw wykreować personę, czyli tzw. osobowość nabywczą dla każdej z grup. Aby stworzyć personę, którą wykorzystamy na potrzeby tekstów internetowych, będą potrzebne nam takie informacje jak:

  • imię
  • wiek
  • zdjęcie
  • płeć
  • sytuacja rodzinna
  • wykształcenie
  • stanowisko
  • miejsce pracy
  • dochody
  • motto życiowe
  • wyznawane wartości
  • krótka historia osoby
  • krótki rys psychologiczny
  • używany sprzęt, oprogramowanie
  • zaawansowanie techniczne w używaniu internetu i stron www
  • stosunek do „nowinek technicznych”
  • potrzeby i oczekiwania wobec danej strony www
  • scenariusze korzystania z naszej strony

Pytania do naszego potencjalnego odbiorcy

Następnie wyobraźmy sobie postać naszego typowego klienta. Co mógłby odpowiedzieć na poniższe pytania?

  • Jakimi emocjami reaguje na negatywne i pozytywne wydarzenia?
  • W jaki sposób wydaje pieniądze? Czy już coś kupił od Ciebie, i w jakiej formie? Za pełną cenę, z wyprzedaży, korzystając z rabatów lub innych ulg?
  • Jaki stosunek emocjonalny ma do Twojej marki, a jaki do konkurencji?
  • Czy coś mu przeszkadza w Twoim brandzie? Czego oczekuje od Twojej marki?
  • Jak szuka informacji w internecie na temat kategorii produktów, które m.in. Ty sprzedajesz? Jakich używa słów kluczowych i fraz? Czy używa przy zakupach mediów społecznościowych? Czy jest członkiem lub obserwatorem Twojej społeczności na portalu społecznościowym?
  • Jakich informacji potrzebuje na temat produktu? Czy ważne są dla niego recenzje i opieka posprzedażowa?
  • Jak poszukuje informacji na temat marki, czy za pomocą jakich urządzeń i ile przeznacza na to czasu?

Stwarzanie sylwetek grup docelowych, powoduje, że komunikacja staje się bardziej bezpośrednia, a przekaz osobisty. W brand journalizmie to firma komunikuje się od razu z odbiorcami (z pominięciem osoby dziennikarza, który przygotowywał wcześniej zrozumiały tekst dla ogółu) za pomocą mediów społecznościowych. W internecie znajdziesz różne kreatory person, jak np. Personapp.io, lub inne przydatne narzędzia jak matryca Rossitera-Percy’ego.

Źródło: Anna Miotk, „Nowy PR. Jak Internet zmienił Public Relations”, 2016

Zajmuję się komunikacją, marketingiem i tworzeniem notatek wizualnych. Studiuję zarządzanie projektami. Lubię pisać i rysować odkąd pamiętam. Od niedawna prowadzę bloga poświęconego przedsiębiorczości i myśleniu wizualnemu.

Popularne