Pozostań z nami

Marketing i sprzedaż

Jak brand journalism może pomóc w promowaniu marki?

Brand journalism to narzędzie nowoczesnego marketingu, które zakłada, że organizacje posiadające kanały społecznościowe powinny działać jak wydawcy, bezpośrednio komunikując się z odbiorcami i opowiadając im ciekawe historie. Andy Bull określił brand journalism jako połączenie tradycyjnego dziennikarstwa, marketingu i public relations. Jak ta koncepcja wygląda w praktyce?

Ta popularna od jakiegoś czasu strategia opiera się na tworzeniu  dobrej treści dotyczącej marki, przy pomocy dziennikarskiego warsztatu, na który składa się odpowiednio skonstruowana opowieść, zidentyfikowanie, i odpowiedź na potrzeby odbiorców, oraz edycja gotowego produktu dziennikarskiego. Dobra treść powinna być przekazywana przez więcej niż jeden kanał komunikacji – aby być skutecznym trzeba wykorzystywać różne platformy.

Brand journalism, w przeciwieństwie do klasycznego dziennikarstwa i marketingu, odpowiada na potrzeby dokładnie sprofilowanych odbiorców. W takim układzie marketer określa parametry swojego grona klientów/zainteresowanych, takich jak:

  • demografia: wiek, rozmiar gospodarstwa domowego, miejscowość, wykształcenie, dochód, posiadane dobra, zatrudnienie, stan cywilny.
  • zachowania: zachowania online, korzystanie z technologii, posiadane technologie, używane usługi telekomunikacyjne, zachowania konsumenckie – usługi finansowe, marketing, zakupy, oraz spędzanie wolnego czasu.
  • media: czytelnictwo czasopism i gazet, oglądanie TV, odwiedzane strony w internecie, media społecznościowe.
  • postawy: nastawienia względem produktów i marek których używają; wartości, motywacje i poglądy

Jak stworzyć personę?

W przypadku kiedy mamy wiele grup odbiorców należy najpierw wykreować personę, czyli tzw. osobowość nabywczą dla każdej z grup. Aby stworzyć personę, którą wykorzystamy na potrzeby tekstów internetowych, będą potrzebne nam takie informacje jak:

  • imię
  • wiek
  • zdjęcie
  • płeć
  • sytuacja rodzinna
  • wykształcenie
  • stanowisko
  • miejsce pracy
  • dochody
  • motto życiowe
  • wyznawane wartości
  • krótka historia osoby
  • krótki rys psychologiczny
  • używany sprzęt, oprogramowanie
  • zaawansowanie techniczne w używaniu internetu i stron www
  • stosunek do “nowinek technicznych”
  • potrzeby i oczekiwania wobec danej strony www
  • scenariusze korzystania z naszej strony

Pytania do naszego potencjalnego odbiorcy

Następnie wyobraźmy sobie postać naszego typowego klienta. Co mógłby odpowiedzieć na poniższe pytania?

  • Jakimi emocjami reaguje na negatywne i pozytywne wydarzenia?
  • W jaki sposób wydaje pieniądze? Czy już coś kupił od Ciebie, i w jakiej formie? Za pełną cenę, z wyprzedaży, korzystając z rabatów lub innych ulg?
  • Jaki stosunek emocjonalny ma do Twojej marki, a jaki do konkurencji?
  • Czy coś mu przeszkadza w Twoim brandzie? Czego oczekuje od Twojej marki?
  • Jak szuka informacji w internecie na temat kategorii produktów, które m.in. Ty sprzedajesz? Jakich używa słów kluczowych i fraz? Czy używa przy zakupach mediów społecznościowych? Czy jest członkiem lub obserwatorem Twojej społeczności na portalu społecznościowym?
  • Jakich informacji potrzebuje na temat produktu? Czy ważne są dla niego recenzje i opieka posprzedażowa?
  • Jak poszukuje informacji na temat marki, czy za pomocą jakich urządzeń i ile przeznacza na to czasu?

Stwarzanie sylwetek grup docelowych, powoduje, że komunikacja staje się bardziej bezpośrednia, a przekaz osobisty. W brand journalizmie to firma komunikuje się od razu z odbiorcami (z pominięciem osoby dziennikarza, który przygotowywał wcześniej zrozumiały tekst dla ogółu) za pomocą mediów społecznościowych. W internecie znajdziesz różne kreatory person, jak np. Personapp.io, lub inne przydatne narzędzia jak matryca Rossitera-Percy’ego.

Źródło: Anna Miotk, “Nowy PR. Jak Internet zmienił Public Relations”, 2016

Zajmuję się komunikacją, marketingiem i tworzeniem notatek wizualnych. Studiuję zarządzanie projektami. Lubię pisać i rysować odkąd pamiętam. Od niedawna prowadzę bloga poświęconego przedsiębiorczości i myśleniu wizualnemu.

Marketing i sprzedaż

Dlaczego warto inwestować w organizacje wydarzeń?

Powiedzmy sobie wprost. Żadna inwestycja w social media, e-mail marketing czy nieustanne i przestarzałe zaśmiecanie potencjalnego konsumenta ulotkami nie jest już tak efektowne jak jeszcze jakiś czas temu. Konsumenci oczekują teraz znacznie więcej! Aktywny udział w wydarzeniu, czy nawet zainteresowanie nim może okazać się znacznie lepszą promocją Twojej firmy!

Zatem… od początku!

Od dziecka wiemy, że najbardziej lubi spędzać czas na rozrywce i aktywnym spędzaniu czasu. Co jakiś czas przeglądamy zakładkę “Wydarzenia” w mediach społecznościowych, szukając coś co najbardziej nam będzie odpowiadać. W ten sposób zapoznajemy się z wieloma ofertami wykorzystania swojego czasu. Dzięki szerokiej rozbieżności wydarzeń, zawsze znajdziemy najatrakcyjniejsze dla nas rozwiązanie.

Niestety organizacja wydarzeń jest niedocenionym sposobem na promocję, ponieważ wygodniej nam zaplanować kampanię promocyjną. Jest to prostsze i tańsze do wykonania – w rzeczywistości jest to mit!  Dodatkowo rzadko kiedy agencje marketingowe informują nas o takiej możliwości oferując firmie jedynie “zwykłe” rozwiązania.

Czy organizacja wydarzenia jest dla każdej branży? 

Zdecydowanie – TAK! Prawdą jest, że dla piekarni nie zorganizujemy konferencji o zarządzaniu projektami IT, a dla kawiarni meczu piłki siatkowej – nikt nie jest na tyle “szalony”.  Jednak, gdy odpowiemy sobie na pytanie “Kto będzie uczestnikiem wydarzenia” oraz czy jest on spójny z odbiorcą naszych produktów/ usług, mamy połowę sukcesu planowania za sobą. Później wystarczy jedynie sprawdzić co  naszego odbiorce zainteresuje.

Organizacja wydarzenia jest trudna?

Nie, jeśli podejdziemy do niej odpowiednio wcześnie i dobrze zaplanujemy organizacje to będzie dla nas ogromną frajdą. Oczywiście – wszystko zależy od wielkości! Jednak pisząc ten artykuł skupiam się na mniejszych przedsiębiorstwach. Dużym ułatwieniem organizacji jest jeśli posiadamy miejsce, gdzie możemy je zorganizować. Nie tylko ułatwia nam to całą realizację, ale również znacznie zmniejszy nam koszty jakie mamy ponieść. Dodatkowo ważnym elementem jest co planujemy, czy potrzebujemy czyjeś pomocy, zaangażowania. Im więcej osób, tym praca może okazać się dla nas trudniejsza. Jednak tu ogromną rolą jest oczywiście czas jaki sobie wyznaczymy na organizację.

Tak jak wspomniałam powyżej – najważniejsza jest dobra organizacja pracy!

Co zrobić, gdy nie chcemy zajmować się organizacją? 

Jednym z najprostszych wydarzeń jest zlecenie organizacji wydarzenia agencji, która z pewnością ucieszy się z samego zapytania o ofertę. Jednak jest jeszcze mniej znane rozwiązanie – sponsorowanie. Pewnie nie raz widziałeś logotypy firm partnerskich na materiałach promocyjnych wydarzeń i wydaje Ci się, że sponsorują tylko duże firmy. Prawda jednak jest taka, że żeby Twoje logo pojawiło się na plakacie potrzebujesz około 4 -6 tys. (jednak tu również wszystko jest zależne od wielkości wydarzenia i oferty współpracy jaką kierują organizatorzy dla firm). Organizatorzy wydarzeń będą zdziwieni, jeśli sam zadzwonisz z prośbą o współpracę, uwierz mi, ale dzięki temu możesz wymagać więcej 😉

W Twojej głowie mogły rodzić się pytania “Jak dobrze zaplanować organizację wydarzenia“, “Jakie wydarzenia sponsorować” czy nawet “Jak wybrać tematykę wydarzeń“, na te pytania odpowiem już wkrótce w następnych publikacjach. Zapraszam do obserwowania.

 

 

Czytaj więcej

Marketing i sprzedaż

Marketplace od Facebook konkurencją dla Allegro?

Marketplace to platforma sprzedażowa na Facebooku. Od dawna dostępna jest za granicą, ale w Polsce pojawiła się dopiero kilka dni temu. Czy jest to realne zagrożenie dla Allegro?

Marketplace to usługa, dzięki której będziemy mogli na Facebooku w prosty sposób sprzedawać i kupować produkty. Mówi się, że może to być spora konkurencja dla Allegro i OLX. Platformię wyróżnia kilka funkcji, które przemawiają na jej plus, jak np. możliwość wyszukiwania produktów najbliżej naszej lokalizacji, przechowywanie zapisanych produktów i historii zakupów oraz… brak opłat.

To właśnie ten drugi powód sprawia, że gros użytkowników cieszy się na wejście marketplace do Polski, bowiem prowizje na Allegro bywają dosyć wysokie. Serwis ułatwia tylko kontakt między sprzedawcą a kupującym, lecz nie pośredniczy w płatnościach.

Użytkownicy będą mogli również zgłaszać przedmioty niezgodne z regulaminem.

Facebookowa aplikacja została już udostępniona w 27 krajach na świecie, w tym 19 w Europie. Dotąd w Polsce sprzedaż na Facebooku funkcjonowała przede wszystkim w grupach sprzedażowych.

Czytaj więcej

Marketing i sprzedaż

Tom Hanks pokochał polskiego malucha

Od jakiegoś czasu media donosiły, że znany aktor, Tom Hanks, pochwalił się w sieci żartobliwym zdjęciem z Fiatem 126p. Tę informację wykorzystała Pani Monika Jaskólska i przeprowadziła niezwykle interesującą akcję na rzecz szpitala w Bielsku-Białej.

Wszystko zaczęło się rok temu, gdy Tom Hanks przebywał w Budapeszcie i trafił tam na małe fiaty. Był nimi zauroczony i nawet zrobił sobie z jednym zdjęcie, co później upublicznił w mediach społecznościowych. Polacy z wielkim entuzjazmem zareagowali na wiadomość aktora i post został udostępniony w największych stacjach telewizyjnych i serwisach internetowych w Polsce.

I got a new car! Hanx

Post udostępniony przez Tom Hanks (@tomhanks)

Wtedy właśnie Pani Monika Jaskólska wpadła na pomysł, że wręczy aktorowi malucha w prezencie. Wszak jest to bardzo tani samóchd, jednak wymagał renowacji i przede wszystkim odpowiedniego transportu do Stanów Zjednoczonych, dlatego na ten cel Jaskólska zorganizowała zbiórkę wśród mieszkańców Bielska-Białej. Pani Monice pomagał znany rajdowiec, Rafał Sonik – wziął na siebie odpowiedzialność wyboru odpowiedniego modelu, a także został jednym ze sponsorów przedsięwzięcia.

Stało się. Wreszcie nasz polski maluch został dostarczony do odbiorcy – auto trafiło do Kalifornii, a wydarzeniu towarzyszyły media i doskonałe humory uczestników.

“Nie wiem, ile mil wytrzyma na kalifornijskich drogach, ale pocieszono mnie, że będę mógł go naprawić śrubokrętem i damskim paskiem od spodni. Jestem zachwycony, zszokowany i zaskoczony!” – rozbawił wszystkich aktor.

Zebrane pieniądze, które nie zostały wykorzystane w akcji, przekazano na bielski szpital pediatryczny. Na ten cel Tom Hanks podarował również swoją książkę z autografem. Licytacja książki jest wciąż aktualna.

Link do dokonywania wpłat: https://pomagam.pl/maluchdlatoma

Czytaj więcej

POLECANE

Marketing i sprzedaż2 miesiące temu

Dlaczego warto inwestować w organizacje wydarzeń?

Powiedzmy sobie wprost. Żadna inwestycja w social media, e-mail marketing czy nieustanne i przestarzałe zaśmiecanie potencjalnego konsumenta ulotkami nie jest...

wiadomosci8 miesięcy temu

Limity i ograniczenia na Instagramie – poradnik dla początkujących

Masz nowe konto na Intagramie, ale Twoje posty finalnie nie wyglądają tak jak miały? Być może winę ponoszą limity, do...

Kariera i rozwój8 miesięcy temu

Nauka potocznego słownictwa w języku obcym

Czy zdarza ci się myśleć, że znasz jakiś język obcy, a gdy rozmawiasz z rodzimym użytkownikiem danego kraju, okazuje się,...

Kariera i rozwój8 miesięcy temu

Zadania, które wykona za Ciebie wirtualna asystentka

Jeśli chcesz rozwijać swój biznes, prędzej czy później nadejdzie moment, w którym ilość obowiązków i zadań do wykonania zacznie Cię...

Praca8 miesięcy temu

4 typy pracowników, na których trzeba uważać

Dobry pracownik jest dla przedsiębiorcy najcenniejszym elementem biznesu, dlatego znalezienie odpowiedniej osoby bywa czasochłonne i zdarza się, że na pozór...

Marketing i sprzedaż9 miesięcy temu

Marketplace od Facebook konkurencją dla Allegro?

Marketplace to platforma sprzedażowa na Facebooku. Od dawna dostępna jest za granicą, ale w Polsce pojawiła się dopiero kilka dni...

Marketing i sprzedaż9 miesięcy temu

Tom Hanks pokochał polskiego malucha

Od jakiegoś czasu media donosiły, że znany aktor, Tom Hanks, pochwalił się w sieci żartobliwym zdjęciem z Fiatem 126p. Tę...

Marketing i sprzedaż9 miesięcy temu

Metoda na znikających followersów na Instagramie

Osoby, które nie znają instagramowej społeczności i zasad funkcjonowania w tym serwisie, mogą być zdziwione, że w ciągu jednej nocy...

Marketing i sprzedaż9 miesięcy temu

Instagram – jak zdobyć followersów?

Instagram rośnie w siłę i zrzesza coraz więcej użytkowników. Poznaj sposób na to, by szybko i skutecznie zbudować bazę potencjalnych...

Zdrowie9 miesięcy temu

Firmowe mikołajki – jak nie popełnić gafy?

W wielu przedsiębiorstwach rokrocznie organizowane są firmowe mikołajki. Bardzo często tradycja wiąże się z losowaniem jednej osoby z firmy i...

Popularne