Pozostań z nami

Finanse

Big Data – co to jest?

Czy słyszałeś określenie „Big Data”? Od niedawna powoli robi ono karierę. Czy wiesz co ono oznacza i jak bardzo wpływa również na Ciebie?

big data

Zjawisko nie tak nowe

Big Data to w dużym skrócie zbiory danych pochodzących z różnych źródeł i wspólnie pozwalających uzyskać bardzo szeroki obraz analizowanych tematów. Tematami tymi mogą być na przykład całe branże, sytuacja ekonomiczna regionu lub profile konkretnych konsumentów funkcjonujących na rynku.

Choć zbiory tego typu funkcjonują od dawna, dopiero w ciągu ostatnich lat zaczęto je wdrażać na większą niż do tej pory skalę. Nic w tym dziwnego, skoro znacznie wzrosła liczba źródeł, z których dane są pozyskiwane, a w przypadku konsumentów można mówić, ze oni sami coraz chętniej tych danych dostarczają, chociażby poprzez programy lojalnościowe lub serwisy społecznościowe.

Coraz głośniej o Big Data

Samo sformułowanie, choć nie nowe, nabrało popularności niedawno. Najpierw pojawiało się coraz częściej na konferencjach związanych z gospodarką, biznesem i marketingiem internetowym. Później temat ten zaczęły poruszać branżowe media. W końcu zaczęli się tym interesować niektórzy dziennikarze portali skierowanych do szerszego grona odbiorców. Dlaczego? Ponieważ Big Data daje firmom ogrom nowych możliwości, a konsumentom – nowe korzyści.

Jak firmy korzystają z Big Data?

Najczęściej wymienianą korzyścią, jaką może przynieść korzystanie ze zbiorów Big Data jest możliwość dogłębnego poznania zwyczajów klientów, a w konsekwencji możliwość dostosowania własnej oferty do jego potrzeb.

Jak łatwo się domyślić, dzięki odpowiednim analizom można wyeliminować te cechy produktu i sposoby promocji oraz dystrybucji, które nie odpowiadają grupie docelowej. Z drugiej strony można także wyciągnąć wnioski odnośnie oczekiwanego kierunku rozwoju produktów oraz usług i dokonywać rozwoju właśnie z uwzględnieniem takich informacji. Tym samym nie tylko zaczną zyskiwać przewagę konkurencyjną nad innymi przedsiębiorstwami, ale i wyjdą naprzeciw oczekiwaniom samych konsumentów.

Często tez dzięki Big Data tworzone są spersonalizowane oferty, o wiele mocniej dopasowane do potrzeb konkretnych osób, które na przykład często szukają promocji na konkretne grupy produktów. Dostarczenie im informacji o takowych oszczędza czas klienta na poszukiwanie, a jednocześnie zwiększa sprzedaż firmy korzystającej z Big Data.

Big Data w finansach

Co ciekawe, Big Data potrafi okazać się zadziwiająco efektywne w branży finansowej, gdzie pozwala na podejmowanie znacznie szybszych i trafniejszych decyzji. Jednym z przykładów firm korzystających z tych możliwości jest firma Monedo Now, która wykorzystuje mechanizmy Big Data do analizy zdolności kredytowej osób ubiegających się o udzielenie pożyczki, badając dostępne dane na temat wnioskującej osoby. Efektem takiego podejścia jest możliwość błyskawicznego wydawania decyzji.

Dla porównania przy standardowym podejściu próba oceny zdolności kredytowej potrafi trwać od kilku godzin do nawet tygodni i wymaga starannego przeglądnięcia różnych dokumentów. Tymczasem w praktyce często pożyczający potrzebują pieniędzy znacznie szybciej.

Materiał partnera

Nie przegap: Blockchain może zrewolucjonizować system finansowy i infrastrukturę biznesową

Publikujemy materiały dotyczące przedsiębiorczości, innowacji, technologii, reklamy oraz lifestyle.

Czytaj więcej
Reklama
Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany by dodać komentarz Logowanie

Dodaj komentarz

Popularne